Kolor w fotografii
Kolor w fotografii to często bardzo pomijany temat, a niezwykle ważny i przydatny. Znajomość mechanizmów kolorystycznych pozwala nam na ciekawsze przedstawienie tematu, komponowanie zdjęć czy . Kolory sprawiają ze nasze zdjęcia są niepowtarzalne, magiczne i potrafią jeszcze bardziej przekazywać emocje. Dlatego w tym artykule postaram się wam przedstawić i zachęcić Was do dalszej eksploracji kolorów.
Czym jest kolor?
W środowisku przyrodniczym nie istnieją kolory jako takie, a jedynie rożnej długości fale świetlne, które są odbijane lub pochłaniane przez otaczające nas rzeczy. To odbicia widzimy na naszej siatkówce oka i tak postrzegamy „kolor”. Barwa biała to w rzeczywistości nałożenie na siebie wszystkich kolorów- długości fal świetlnych. Johannes Itten, sklasyfikował kolory według 3 parametrów: jakość, walor i nasycenie. Jakością nazwał to co powszechnie nazywamy kolorem, walor to jasność barwy, a nasycenie to jej intensywność.
Do czego nam kolory?
Barwy, towarzysza nam na każdym kroku w życiu i warto znać zasady które im towarzyszą.
1. Pierwsza rzeczą która uzyskamy przy dobrym stosowaniu kolorów są emocje. Zwłaszcza w zdjęciach studyjnych przy których mamy władze nad każdym aspektem zdjęcia, dobrze jest zadbać o kolorystykę która będzie emanować charakterem studiowanej osoby/ przedmiotu. Do mistrzostwa opanowali to np. Jingna Zhang i Tim Walker
2. Kompozycja, kolor pomaga w określeniu kompozycji zdjęcia, pokazania gradacji ważności rzeczy
oraz utrzymywania wzroku widza tak jak my sobie tego życzymy. Możemy to zauważyć na przykładzie twórczości Alexandra Valenti i Shae Detar.
3. Kolejna przyczyna dlaczego warto zaznajomić się z magią kolorów jest kontakt i oddziałowywanie na inne osoby powiązane ze sztuką. A nawet na ludzi którzy w ogóle nie mają z nią styczności. Kolory budzą skojarzenia w ludziach, niektóre maja przypisane nawet odczucia które są kulturowo do nich przypisane. Zobaczmy to na przykładzie czerwieni. Może oznaczać miłość, kwitnące uczucie, kojarzy się z tętnieniem serca i walentynkami. Oprócz tego jednak budzi silne skojarzenia ze złością, agresja i rozlewem krwi. Dlatego do zastosowania tego koloru jest potrzebna rozwaga, dodatkowe kolory i np rekwizyty żeby naprowadzić widza na wybrana przez nas emocję.
Żeby jeszcze bardziej zagłębić się w to jak kolor oddziaływuje na kontakt z innymi rodzajami sztuki, warto się ich podjąć i zobaczyć co można osiągnąć. Można zapisać się na rysunek, malarstwo, czy inne formy sztuki.
Rodzaje kolorów- podstawowe, pochodne, złamane itd.
Teraz kilka słów o rodzajach kolorów, sposobów ich mieszania i dobierania, żeby robić to z namysłem.
Więcej na ten temat rozpisane jest w tym artykule, tutaj zajmę się podstawowymi zależnościami.
- Kolory podstawowe– czerwony, żółty, niebieski
- Pochodne– powstają po wymieszaniu podstawowych- pomarańczowy, fiolet, zielony
- Kolory trzeciego rzędu– wymieszane barwy pochodne
- Barwy ciepłe i zimne– ciepłe ożywiają zdjęcie i dodają dynamiki, a zimne ochładzają i uspakajają
- Dopełniające– po zmieszaniu dają czerń, szarość lub biały.na kole barw zwykle leżą po przeciwnej stronie
Dobre wykorzystanie jest widoczne w zdjęciu zaprezentowanym wyżej autorstwa Shae Detar’a „Go where you wanna go” Dzięki temu zabiegowi kolorystycznemu, postać zostaje bardziej wybita do przodu.
- Złamane– powstają po dodaniu bieli, szarości lub czerni, uzyskujemy nimi uczucie melancholii czy smutku. Służą też do uwypuklenia barw czystych
- Kolory analogiczne– zwykle 3-4 kolory które leżą obok siebie na kole barw. Dzięki temu maja podobne odcienie więc wprowadzają harmonię na zdjęciu. Warto pamiętać jednak żeby jeden z nich był dominujący a reszta dodatkowymi.
RGB, A CMYK
Są to dwie przestrzenie kolorów, różniące się miejscem zastosowania i sposobem tworzenia kolorów pochodnych. A także metodami mieszania.
RGB
Jest to jeden z modeli przestrzeni kolorystycznej. Jego skrót wziął się z nazwy angielskich kolorów czyli Red (czerwony), Green (zielony), Blue (niebieski). Z nich składa się model. Poprzez zmieszanie głównych kolorów można uzyskać barwy pochodne. Model RGB opiera się na przedstawieniu kolorów wynikającym z ludzkiego oka. Dzieje się to poprzez zmieszanie o ustalonych proporcjach trzech wiązek światła czerwonego, żółtego i niebieskiego. Model ten był kiedyś wykorzystywany w technikach analogowych, obecnie również w cyfrowej. Wykorzystuje się go do wyświetlania na ekranach elektrycznych, aparatach cyfrowych czy skanerach.
CMYK
Model kolorystyczny CMYK czyli Cyan, Magenta, Yellow i Key czyli czarny. Jest to przeciwieństwo do RGB, bo jest zestawem 4 kolorów podstawowych farb drukarskich. Oprócz tego to dalej jest jedna z przestrzeni barw w pracy z grafiką komputerową. Ważne jest tutaj to aby pracować lub zmienić na model kolorów CMYK przed wydrukiem pracy, w przeciwnym wypadku kolory na naszym wydruku mogą się zdecydowanie różnic od tych ukazanych na ekranie.
Pewnie poprzez analizę różnic i podobieństw pomiędzy modelami CMYK i RGB przyszło wam do głowy pytanie, jak to możliwe ze przez zmieszanie trzech mniej więcej podobnych kolorów uzyskujemy albo czarny, albo biały. I jest na to odpowiedź, różnice stanowi inne zmieszanie. Dzielą się one na dwa rodzaje- addytywne i subtraktywne.
Addytywne mieszanie kolorów polega na zmieszaniu różnych barw światła. A łącząc trzy podstawowe kolory otrzymujemy kolor biały. Możecie to kojarzyć z okładki kultowego albumu Pink Floyd’a „Dark Side of the Moon”.
Subtraktywne mieszanie kolorów następuje poprzez zmieszanie ograniczonej palety kolorów, z której można stworzyć wiele innych. Idealna mieszanka barw podstawowych daje czarny. Czyli w modelu CMYK wykorzystuje się subtraktywne mieszanie kolorów.